28 feb 2014

Cami de la Cova de la Serp en Bèrnia



La Costera de la Cova de la Serp és un camí de ferradura que vertebrava les comunicacions d'Altea la Vella amb Benissa per la part oriental de la Serra Bèrnia, fins ben entrat el segle XX, sent part de la memòria històrica dels usos i costums d'Altea. A més del seu valor històric i etnològic també té gran valor paisatgístic i ecològic.
El camí s'iniciava en un paratge, hui urbanitzat, conegut antigament com Els Gotissos i també com el Pla de Patricia. Continuava i contínua ascendint zigzaguejant pel paratge agrest de les Musernes , sent conegut també com el Passet, deixant a la seva esquerra les Penyes Roges. En la seua ascensió arriba al Pineda de Calces, on es troba la Font de Rostoll i la Caseta de Borja. El camí continua ja al terme municipal de Benissa. Tipològicament, presenta molts trams, i de llarga longitud, amb estructura de pedra en sec, construint una plataforma sobre un pla inclinat, amb paviment de pedraplè i acabat de lloses o esglaons en diversos punts del recorregut. En alguns llocs s'ha fet servir marges de pedra en sec per fer de plataforma del camí. Les seues característiques són molt similars als del Camí de les Revoltes. A la part baixa de la Costera es troba a la seua dreta la Cova de la Serp. Alli trobem la Font de Rostoll, rajant aigua tot l'any.

La Costera de la Cova de la Serp es un camino de herradura que vertebraba las comunicaciones de Altea la Vella con Benissa por la parte oriental de la Serra Bèrnia, hasta bien entrado el siglo XX, siendo parte de la memoria histórica de los usos y costumbres de Altea. Además de su valor histórico y etnológico también tiene gran valor paisajístico y ecológico.
El camino se iniciaba en un paraje, hoy urbanizado, conocido antiguamente como Els Gotissos y también como el Pla de Patricia. Continuaba y continua ascendiendo zigzagueante por el paraje agreste de Les Musernes, siendo conocido también como el Passet, dejando a su izquierda les Penyes Roges. En su ascensión alcanza el Pinar de Calces, donde se encuentra la Font de Rostoll y la Caseta de Borja. El camino continua ya en el Término Municipal de Benissa. Tipológicamente, presenta muchos tramos, y de larga longitud, con estructura de piedra en seco, construyendo una plataforma sobre un plano inclinado, con solado de piedraplén y acabado de losas o peldaños en diversos puntos del recorrido. En alguno lugares se ha hecho servir márgenes de piedra en seco para hacer de plataforma del camino. Sus características son muy similares a los del Camí de les Revoltes. En la parte baja de la Costera se encuentra a su derecha la Cova de la Serp. Allí encontramos la Font de Rostoll, manando agua todo el año.
Información extraída del Catálogo de Bienes Culturales de Altea 2013- M del Rey, P. Soler y J. Martínez.

No hay comentarios:

Publicar un comentario