Al entrar
en la vieja ciudadela de Altea, al atravesar la muralla por el Portal Vell
encontramos una esquina. No es una esquina cualquiera, es la primera de las
esquinas del pueblo, la que separaba la calle Mayor de la Calle de Senyoria. la
esquina de sillería, nos dice aquello tan propio de la arquitectura..., que en
la esquina se da el tono, se mide en parte el valor de la forma, como en las
jambas de las ventanas, como en las puertas sobre los lienzos de las fachadas,
en el alero.... el resto es plementería, muro continuo no
adjetivado. Cuantas vueltas habrá soportado la esquina? ¿Y esperas…? “quedem al
cantó”. “Al cantó estaré”. Tantos carros la han rozado que sus formas se desgastaron
en una honrosa vejez. Los sillares, el cordón de borde, el cuerno de vaca
superior, trazas de unas formas que intentan dar el tono del viario de una
ciudad; porqué la forma es en el fondo lo que permanece en la historia.
En entrar a la vella
ciutadella d'Altea, en travessar la muralla pel Portal Vell trobem una
cantonada. No és un cantó qualsevol, és la primera de les cantonades del poble,
la que separava el carrer Major del Carrer de Senyoria. la cantonada de
carreus, ens diu allò tan propi de l'arquitectura ..., que a la cantonada es
dóna el to, en ella es mesura en part el valor de la forma, com en els brancals
de les finestres, com en les portes sobre els llenços de les façanes, en l'aler
.... la resta és plementeria, mur continu no adjectivat. Quantes voltes haurà
suportat la cantonada? ¿I esperes ...? "Quedem al cantó". "Al
cantó seré". Tants carros l'han fregat els seus carreus que les formes es
van desgastar en una honrosa vellesa. Els carreus, el cordó de vora, la banya
de vaca superior, traces d'unes formes que intenten donar to del viari d'una
ciutat; per què la forma és en el fons allò que queda en la història.
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