L’hort-jardí
del antic convent de Sant Francesc a Altea. (Val – Cast)
Per Miguel del Rey, publicat en el seu llibre “Passejant per les altees”. València 2016
Traducció de Roser Durà i Toni Cabrera.
S’estenia al nord-est del convent, entre
un camí rural que el vorejava per l’oest i les terres que donaven ja a la
platja en aquells moments. El precís dibuix de Francisco Ricaud de 1740, ens
mostra un jardí compost de xicotets quarters regulars en
forma quadrada o rectangular, amb algunes geometries el·líptiques o circulars.
En aquests xicotets parterres podem trobar tanques que voregen algun arbre
central, possiblement amb alguns arbustos plantats en macetes que marquen els angles, definint un gran nombre de particions tal
vegada especialitzades en plantes medicinals, oloroses o de pur guadi. Al
plànol veiem que des de la séquia del Rec Major baixa una important fillola
fins a aquest punt, la fillola d’El Bol que regava el jardí a partir d’un
caixer disposat longitudinalment a l’oest de l’hort. Alguna de les zones del
jardí, potser més retirades, estarien dedicades al cementeri, ja que són varies
les referències documentals d’enterraments en el convent, generalment en el mateix hort, a més dels que es feren en la mateixa
església.
Al fons, cap al nord-est, el jardí es
converteix en un hort, també subdividit en xicotets espais; pel dibuix sembla
existir varietats diferents d’arbrat, ja que s’aprecien diferents textures. Les tapies no es veuen arbrades ni vestides per vegetació,
però si atenem a altres jardins culturalment pròxims com el de Penàguila o
l’antic Hort de la Barbera de la Vila Joiosa, amb qui guarda certa similitud,
podem suposar que aquestes tàpies d’obra estarien vestides amb
arbustos olorosos i d’elegant colorit.
Detalle del Plano de la Villa de Altea de F. Ricaud- 1740
El huerto jardín del antiguo convento de
San Francisco en Altea.
Por Miguel del Rey, publicado en “Paseando
por las alteas”, Valencia 2016
Se extendía al noreste del convento,
entre un camino rural que lo bordeaba por el oeste y las tierras que daban ya a
la playa en aquellos momentos. El preciso dibujo de
Francisco Ricaud de 1740, nos muestra un jardín compuesto de pequeños cuarteles
en forma cuadrada o rectangular, con algunas geometrías elípticas o circulares.
En estos pequeños parterres se pueden entender setos de recorte que bordean
algún árbol central, posiblemente con algunos arbustos
plantados en macetas que marcan los ángulos, definiendo un gran número de
particiones quizás especializadas en plantas medicinales, olorosas o de puro
disfrute. En el plano vemos que desde la
acequia del Reg
Major baja una
importante hijuela hasta este punto, la fillola del Bol, que regaba el jardín a partir de un cajero dispuesto longitudinalmente
al oeste del huerto. Alguna de las zonas del jardín, quizás más retiradas,
estarían dedicadas a campo santo, pues son varias las
referencias documentales de enterramientos en el convento, generalmente en el
propio huerto, además de los que se hicieran en la propia iglesia.
Al fondo, hacia el noreste, el jardín se
convierte en huerto, también subdividido en pequeños espacios; por lo dibujado parecen existir variedades distintas de arbolado, pues
se aprecian diversas texturas. Las tapias no se parecen arboladas ni vestidas
por vegetación, pero si atendemos a otros jardines culturalmente próximos, como
el de Penàguila o el antiguo Huerto de la Barbera en
Vilajoiosa, con quien guarda cierta similitud, podemos suponer que estas tapias
de obra estarían vestidas con arbustos olorosos y de elegante colorido.
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